Birkaç ay önce okuduğum, Charles Duhingg tarafından
yazılmış olan “Alışkanlıkların Gücü” (The Power of Habits) kitabı, alışkanlıkların
nasıl oluştuğunu, işleyişini ve değişim mekanizmalarını anlatıyor. Olimpiyat yüzücüsü Michael Phelps'in,
Starbucks'ın CEO'su Howard Schultz'un ve yurttaşlık hakları hareketinin
kahramanı Martin Luther King'in başarısında doğru alışkanlıkların ne kadar
önemli bir rol oynadığından bahsetmiş.Alışkanlıkların bir kader olmadığını
anlatarak, alışkanlıkları değiştirmenin yöntemlerini anlatmış.Alışkanlıklarla
ilgili merak ettiğiniz tüm soruları
örnekleriyle açıklıyor. Kitapta
çarpıcı örnekler, bilimsel makaleler yer alıyor ve okunması son derece keyifli
bir kitap.Kitabın sayfalarını
çevirirken, bir sonraki sayfada ne anlatılacak merakla bekledim
diyebilirim.
Kitap,
üç bölümden oluşuyor. Birinci bölümde bireysel alışkanlıkların nasıl doğduğu
anlatılıyor. İkinci bölüm başarılı şirket ve organizasyonların
alışkanlıklarının incelenmesine ayrılmış. Üçüncü bölümdeyse toplumsal
alışkanlıklar ele alınıyor.
Kitapta,
alışkanlıkların oluşumu üç aşamada anlatılıyor. Duhingg’ e göre;
alışkanlıklarımız bir işaretle başlıyor. Beynimiz o işareti algıladıktan sonra
uygulamaya geçiyor. İşaret algılanınca, beynin o konudaki rutini devreye
giriyor. Rutinin sonucunda ödüle ulaşıyor. Ödülün kişiye tatmin sağlaması; davranışın tekrarlanmasını sağlıyor. Zaman içerisinde işaret ve ödül iç içe geçiyor. İşaret oluşunca,
kişi ödül için büyük istek duyuyor.
Alışkanlıklarınızın
oluşumu anlatıldıktan sonra, sırada alışkanlıklarınızın değişim mekanizması
var. Duhingg‘e göre; yeni bir alışkanlık
yaratmak için, alışkanlıklarınızın işaret ve ödül kısmına dokunmadan rutini
değiştirmeniz gerekiyor.Burada bitirmek istediğiniz alışkanlığın yerine başka bir alışkanlığı
koymak ve harekete geçirmek gerekiyor.
Araştırmalara göre; yeni alışkanlık
yaratmak, özellikle ürün ve hizmet satan firmaların da ilgisini çekiyor.
Şirketler ürünlerini arada sırada alınır bir ürün olmaktan ziyade, gündelik
yaşamın içerisinde bir ürün haline sokarak ürünle ilgili alışkanlık yaratmak istiyorlar. Kitap; P&G Firmasının kötü kokuları her kumaştan çıkarabilen ürünü
olan Febreze’nin değişim sürecini ele almış. P&G ; piyasaya
sunmaya hazırlandığı yeni ürünü Febreze için milyon dolarlar harcıyor.
Febreze’yi, kötü kokulardan arınmayı sağlayacak bir ürün olarak piyasaya
çıkartıyor. Ürün satmıyor ve piyasadan çekilmesi yönünde yönetimden uyarı
almakta gecikmiyor.Pazarlama ekip yöneticisi
durumu düzeltmek için son bir şans istiyor ve yeni bir alışkanlık oluşturması gerektiğini düşünüyor. Tekrar
araştırmalar yapılıyor, yapılan
araştırmaların sonunda kullanımı tetikleyen bir işaret
bulunuyor ve ürünün temizlik yapıldıktan
sonra kullanılması gerektiği sonucuna
varılıyor.
Ürünün
kötü kokuları etkisiz hale getirmekle
kalmayarak, kendine özgü bir hoş bir kokuya sahip olması için ürüne birde parfüm ilave ediliyor. Bana göre negatif çağrışım
yapan “Kumaştan kötü kokuları çıkarır” sloganı, daha pozitif
çağrışım yapan “Yaşamın kokularını temizler” sloganı olarak değiştiriliyor. Febreze yeni alışkanlık
yaratılarak, milyar dolarlık bir
işe, hatta gazetelerden takip ettiğim kadarı ile P&G nin en başarılı markaları arasına giriyor.
0 yorum:
Yorum Gönder
Katkınız için teşekkür ederiz