.

17 Aralık 2013 Salı

İknanın Psikolojisi


Hepimiz iş veya özel hayatımızda birbirimizi ikna ederek fikirlerimizi kabul ettirmek, ürün ya da hizmet pazarlamak  istiyoruz.
Arizona State University'de Psikoloji profesörü olan Robert B. Cialdini'nin  "Science Of Persuasion" (İkna Bilimi) ismi ile yayınlanmış olan kitabında (Kitap,  Türkçeye “İknanın Psikolojisi”   adı ile çevrilmiş)    İkna etmenin psikolojisini anlatmış, beraberinde de bir eğitim animasyonu hazırlamış.
Cialdini,  iknanın psikolojisini ana başlıkları ile şöyle anlatmış:
Bir taleple karşılaştığımızda buna evet ya da hayır dememizi etkileyen faktörler nelerdir ?
Bilim Adamları 60 yıla yakın süredir bu faktörleri  inceliyorlarmış. Su sayede artık bir ikna biliminden söz edilmeye başlanmış.İkna bilimi bizi bazı  şaşırtıcı gerçeklerle yüzleştirmiş.Örneğin karar verirken, ölçüp biçerek verileri değerlendirmek yerine, özellikle de zaman baskısı  nedeniyle hızlı karar vermek adına bazı kısa yollar ve bazı işaretleri kullanmaya başlamışız. Cialdin’nin   araştırmaları, İknayı etkileyen faktörlerden altı tanesinin  “evrensel prensipler “   olduğunu  ortaya koymuş.

İknayı Etkileyen  altı  Evrensel Prensip   kısaca şu başlıklarda toplanıyor:
1)        Karşılık yaratmak
2)        Azlık
3)        Otorite
4)        Tutarlılık
5)        Beğeni
6)        Toplumsal Kanıt




2 yorum:

  1. Anlaşılır ve keyifli örnekler sunan bir kitap, büyük bir istekle sosyal ve iş yaşantınızda deneyimlemek istiyorsunuz verilen örnekleri. Zaman içerisinde bilgilerinizi tazeleyip baş ucu kitabınız yapıyorsunuz. Paylaşımınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar,

    İkna etmek; iletişimde üstünlük kurma amacıyla yapılmaktadır. Bir konu hakkında, karşımızdaki insanı inandırmak ve o insanı kendi düşüncemiz tarafına çekme durumu ikna etmek deyimiyle açıklanmaktadır.

    Çevrenizdeki insanlar sizi kolaylıkla ikna ediyor mu? Bir mağazaya girdiğinizde, aslında ihtiyacınız olmayan bir kıyafeti, satış danışmanının sizi yönlendirmesiyle satın alıp çıkıyor musunuz?

    Ne zaman ikna edilmeye açık hale geliriz? Örneğin; zayıf anlarımızda. Yorgun olduğumuz akşam saatlerinde ya da gergin hissettiğimiz zamanlarda ikna edilmeye açık oluruz. İkna ile ilgili yeni yazdığım yazımı okumanız için ben de sizinle paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/en-sik-kullanilan-5-ikna-yontemi/

    Umuyorum faydalı olur,
    keyifli okumalar dilerim, sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Katkınız için teşekkür ederiz